Laboratoris àmbit marítima

CIEMLAB

Situat dins del entorn de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el CIEMLAB compren l’espai físic a on es duu a terme la docència, recerca i transferència tecnològica fonamentada en la experimentació amb models físics a escala dins del àmbit de l’Enginyeria Marítima i Costanera.
Dins del CIEMLAB hi trobem tant les instal·lacions, alguna d’elles úniques i singulars, com les eines i les persones que fan possible el seu ús i la realització dels assaigs associats a projectes, convenis amb empreses i a les pràctiques docents.

A la actualitat les principals instal.lacions del CIEMLAB són el canal d’onatge de gran escala CIEM (Canal d’Investigació i Experimentació Marítima) i el canal de petita escala CIEMito. A banda d’aquests es compta amb un important pool instrumental i logístic format per un gran nombre d’eines i instruments de darrera generació.
A nivell organitzatiu, el CIEMLAB, es un dels dos laboratoris experimentals reconeguts del Departament d’Enginyeria Hidràulica, Marítima i Ambiental (DEHMA) de la UPC, quedant la seva gestió sota l’ampara del Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM). A mes del CIEMLAB, l’altre laboratori anomenat LOM (Laboratori d'Observació Marina) suposa un perfecte complement per a la realització de treballs experimentals a escala real.

Canal d'Investigació i Experimentació Marítima (CIEM)

Lab Maritima CIEM

Ubicat dins el Laboratori d'Enginyeria Marítima (LIM), el Canal d'Investigació i Experimentació Marítima (CIEM), inaugurat l'any 1993, és un generador d'onatge de gran escala amb una gran rellevància nacional i internacional que permet realitzar experiments controlats d'enginyeries costanera, portuària i oceanogràfica, així com d'altres camps com poden ésser l'aqüicultura i les instal·lacions d'equips energètics marítims.

El CIEM  posseeix les següents característiques:

• 100 metres de longitud, 3 d'amplada i 5 de fondària que formen un volum de 1.500 metres cúbics.
  • Sistema de filtratge i bombatge que permet fer mesures òptiques (amb làser, per exemple).
  • Generació d'onatge regular o irregular mitjançant una pala generadora d'onatge de tipus cunya.
  • Sistema d'absorció que permet realitzar experiments de llarga durada.
  • Registrador de pressió i alçada d'ona.
  • Correntímetres electromagnètics.
  • Sistema P.I.V. per a la mesura de velocitats del canal.

Enllaços relacionats

Degut a la seva importància, l'any 1997 ja va ser reconegut com a Large Scale Facility per la Unió Europea i, l'any 2006, com a Infraestructura Científico Técnica Singular (ICTS) pel Ministerio de Educación y Ciencia.

També, el CIEM participa al programa de recerca HYDRALAB-III de la Unió Europea, que permet l'accés d'investigadors europeus a les instal·lacions, entre d'altres activitats.

CIEMito

Lab Maritima CIEMito
El Canal d'Investigació i Experimentació Marítima (CIEM) ja té un germà petit. A imatge i semblança d'aquest espai de recerca sobre l'onatge reconegut per la Unió Europea, s'acaba de crear el CIEMito.
Es tracta d'un canal de generació d'ones artificials a petita escala, que també està situat al laboratori d'Enginyeria Marítima.

El canelet té 18 metres de llarg, una amplada útil de 38 cm i està dissenyat per treballar amb un calat d'aigua de 35 cm. Té el fons i les parets transparents per poder treballar amb tecnologia no intrusiva, com ara sensor opto-acústics.

Enllaços relacionats

Al CIEMito s'optimitzaran els assajos a gran escala que es fan al CIEM, de 100 metres de llarg. També s'hi potenciarà la docència experimental a l'estudiantat de l'Escola Tècnica Superior de Camins, Canals i Ports de Barcelona.

Laboratori d'Observació Marina

Dins del marge del Laboratori d'Observació Marina (LOM), s'ubiquen la Xarxa d'Instruments Oceanogràfics i Meteorològics de la Generalitat de Catalunya(XIOM) i el Pont del Petroli de Badalona.

Xarxa d'Instruments Oceanogràfics i Meteorològics de la Generalitat de Catalunya

Lab Maritima XIOM

La XIOM està composta per un conjunt d’equipament desplegat al llarg de la costa catalana  que permet la mesura de les variables costaneres més significatives mitjançant diferents tipus de boies, estacions meteorològiques i mareògrafs.

Les dades que la xarxa recull tenen usos molt diversos, como ara la recerca en l'optimització de les construccions portuàries; en l'erosió costanera fins a la informació en temps real per a la meteorologia; en la seguretat en les activitats nàutiques o les actuacions d'emergència en casos de salvament o del control de vessaments imprevistos.

Pont del Petroli de Badalona

Lab Maritima Pont

El Pont del petroli, nom amb el que els badalonins es refereixen al pantalà construït en els anys seixanta per CHL per al traspàs d'hidrocarburs des dels vaixells cisterna cap als dipòsits a terra i avui dia en mans de l'Ajuntament de Badalona, s'endinsa uns 250 metres en el mar, sobre un fons de sorra, fins a una batimètrica d'aproximadament 12 metres i s'alça uns 6 metres per sobre del nivell mig de la superfície del mar. Aquesta infraestructura, construïda al mig d'una platja oberta, sense cap us agressiu sobre el medi és, de fet, una obra singular que es reconvertirà per tal de donar-li usos diferents als que originàriament estava destinada.

L'objectiu de la col·laboració entre el LOM i l'Ajuntament de Badalona és el de dotar el Pont del Petroli de la capacitat de mesurar les condicions marítimes existents, físiques i biològiques, per a que aquestes serveixin com a font d'informació per a treballs d'investigació, com a condicions de contorn pels treballs experimentals al pantalà i com a font d'informació social (estat de la mar, qualitat de l'aigua, radiació solar...).

darrera modificació: Agost 2014