Laboratoris àmbit hidràulica

Aquests laboratoris van néixer gràcies a un conveni amb ENHER l'any 1985 que va permetre traslladar el laboratori que aquesta empresa disposava a Ribarroja d'Ebre, a les instal·lacions de la UPC. És important mencionar que l'esperit amb el que es va iniciar va ser el de respondre a les necessitats del sector vinculat a l'obra hidràulica i que s'ha mantingut i potenciat al llarg de la seva existència.

Actualment els laboratoris estan dividits en dos espais separats físicament: el Laboratori de Models Reduïts, ubicat al mòdul B0, i el Laboratori d'Hidràulica i Mecànica de Fluids, situat al mòdul D1.

Els models que s'han construït al Laboratori, sempre sota iniciativa de transferència de tecnologia amb l'empresa privada o l'administració pública, mantenen l'ocupació de l'espai fins que aquest és requerit per un altre estudi. És interessant tenir en compte el valor docent afegit dels models una vegada acabada la seva finalitat d'assessoria, amb la incorporació de pràctiques docents que desenvolupen en ells els alumnes de les tres titulacions de l'ETSECCPB (Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona).

Laboratori de Models Reduïts

Lab Hidraulica 1
El Laboratori de Models Reduïts del DEHMA, situat al recinte B0 del Campus Nord, té les següents característiques:

• Una superfície útil de 2.000 metres quadrats.

• Estació de bombament amb una capacitat de 600 litres per segon.

• Instal·lació perimetral de distribució d'aigua.

• Sistema d'adquisició de dades.

El sistema d'impulsió està format per un dipòsit soterrat, d'uns 200 m3 de capacitat del qual hi capten aigua tres bombes, de capacitats de 100, 200 i 300 l/s respectivament, que permeten conjuntament la impulsió de fins a 600 l/s a una altura d'uns 8 metres, on s'hi troben situats tots els elements de control i aforament del cabal. D'aquí, l'aigua és repartida als diferents models mitjançant una canonada perimetral a la qual són connectats els models.

Laboratori d'Hidràulica i Mecànica de Fluids

Lab Hidraulica 2

El Laboratori d'Hidràulica i Mecànica de Fluids reuneix les següents característiques:

• Superfície útil de 800 metres quadrats.
  • Bombament amb dos sistemes separats, un de petit, format per dues bombes de 75 i 50 litres per segon, i un altre amb una bomba de 250 litres per segon.
  • Sistema d'adquisició de dades.

El sistema de bombament de 250 litres per segon té el dipòsit regulador al terrat de l'edifici, des d'on va a parar l'aigua als punts d'estudi; la regulació del cabal es fa amb una vàlvula multi-raig i es mesura amb cabalímetres electromagnètics.

Cap dels laboratoris àmbit hidràulica

Sr. Juan Pomares Abad

juan.pomares@upc.edu